vrijdag 22 mei 2009

Aanwinst











































“Niet helemaal amateuristisch, deze compositie”, dacht de waard toen hij het met drie euro geprijsde doekje in zijn vingers hield. Lokaal gemaakt, aan de spoorlijn van Winterswijk naar Arnhem dan wel Zutphen? De signering zou VH kunnen zijn maar ook NN. In 1979 zag de eigenaar van het café een tentoonstelling in Moskou door de ‘Bond van Schilderende Spoorwegarbeiders’, aandoenlijke voorstellingen van het dagelijks leven in Rusland. Dat leven is hier afwezig, alleen de schilder met zijn veldezel en het landschap met rails in de zinderende zondagmiddag...
In het virtuele café hangt de ‘Aanwinst’ boven de tapkast, naast een schets van de waard over de spoorlijn van Zutphen naar Oldenzaal. In de jukebox zit een passende 'Railroad Blues' van Woody Guthrie.

maandag 20 april 2009

Tea tea


Het café was toe aan nieuwe bierpullen en de morsige waard wil zijn goede smaak tonen met de aanschaf van deze theemokken. De vaste jongens moeten er aan wennen, de meesten zijn ongeletterd en nooit in Londen geweest, maar wel naar de TT en daar proosten ze op: "Jongs, töt biej d'n Thee thee!".
Rossi vertrok 27 juni 2009 op zijn geliefde circuit, zoals gewenst bij droog weer, van poleposition maar zag Stoner voor de eerste bocht voorbijkomen. De wereldkampioen van 2007 mocht precies één ronde vooraan rijden. Daarna stelde Rossi orde op zaken en begon hij aan zijn triomftocht over het Drentse asfalt. Hij nam meteen de leiding in het wereldkampioenschap. Lorenzo en Stoner, die voor de race in Assen evenveel punten hadden, leverden allebei in.
“Het is een onvergetelijke dag en ik ben blij dat ik deze mijlpaal bereik in Assen. Deze plek heeft historie en mijn vader heeft hier ook ooit gewonnen. Ik beschouw Assen als de universiteit van de motorsport’’, zei de 30-jarige Rossi, bijgenaamd ‘The Doctor’, na afloop. ‘’Het was een saaie race, maar ik ben dolgelukkig. Het team van Yamaha heeft een motor gemaakt die vliegt. Geweldig. Maar ik zou het niet kunnen zonder de steun van mijn familie en vrienden. Die geven me de motivatie om door te gaan.’’ (ANP)

The mug is officially licensed through the London Transport Museum and features the P22 London Underground font, also licensed through the museum. The mug contains a sample of the famous Johnston Underground type design, an alphanumeric showing and a quote by the original designer, Edward Johnston: "... The essential virtues of good lettering are readableness, beauty, and character.

zaterdag 11 april 2009

Bob Dylan in Heineken Music Hall


Bob Dylan op 'Triumph Bonneville'.

Waarschijnlijk zal De Grote Bard nooit optreden in Kleindochteren bij Café Radstaak. Dus ging de waard met vrienden naar de Grote Stad om Hem te zien en te horen. Thuis, achter de tap noteerde hij zijn beleving van de avond die daar eindigde in een onweersbui. Hij stuurde onderstaande 'recensie' ook aan dit weblog over Bob Dylan in Nederland.

“Schlagt ihn todt den Hund! Es ist ein Recensent”, schreef Goethe in 1774, maar toch wil ik - een zestiger - het erop wagen. Voor het eerst en laatst zag ik hem in Muziekcentrum Vredenburg (Utrecht), ergens in de jaren '90 van de vorige eeuw. Toen was ik hevig aangedaan bij het zien van de meester van de Frasering en het rolmodel Dichter uit mijn jeugd. Nu zie ik in de Heineken Hall een kleine gestalte van opzij met hoed en lange jas over leren broek in de toneelkijker die ik van vrienden mag vasthouden. Bijna het hele concert staat hij zo achter zijn keyboard dat Hammondorgelachtig klinkt, een beetje zoals in The Band bij Garth Hudson. Achter hem een onhoorbare steelgitarist en verder een keiharde, strakke drummer die samen met de bassist een zware dreun produceert. De twee gitaristen doen denken aan The Bluesbrothers, ook zij spelen hard en afgemeten. De band komt op gang als een zware, lange trein in een cadans van arrangementen voor oude en nieuwere nummers. Sommmige herken ik pas halverwege, zoals 'Highway 61', door de terloopse manier van zingen bijna een parodie op het origineel. Het heeft één groot voordeel: het publiek kan niet mee gaan zingen en deinen, want dat moet Hem een gruwel zijn, zo bedenken wij later. In de speellijst zit ook een favoriet: 'I'm walking' en ik krijg er net zo'n kippenvel van als op de CD. Wat een nummer, een monument van totale desillusie, totale verlatenheid, een faillissement van het gevoel. Van tijd tot tijd gloeien in het donker de beeldschermen op van mobieltjes, een soort zwijgende instemming met het gebodene. De meeste variatie in het geluid brengt de steelgitarist, als hij gaat spelen op een banjo, die klinkt als een mandoline of met zijn viool mooie tonen toevoegt aan het orgel. Na de set volgt er een toegift, de kreet "Zugabe, zugabe" van iemand achter mij is verhoord. Daarna zwijgen Bob Dylan and his Band, het publiek begint te schuifelen naar de uitgang en meteen te recenseren: "Ik vond dat nummer toch zó anders, ik moest er erg aan wennen" hoor ik de ene vleesgeworden grijze macramé-dame zeggen tegen een dito andere. Wij ontmoeten een kennis die tevreden vastelt dat de zanger goed bij stem was, voorzover van toepassing bij de binnenkort 68-jarige. Volgende maand is het zover, leg Goethe opzij, draai uw favoriete nummers en schreeuw uit volle borst met schorre stem mee in Huize Avondrood op de 24ste!

 Onlangs kreeg Bob Dylan de Nobelprijs, in 2016. Hij kwam zelf niet, ‘vanwege verplichtingen elders’, maar liet een tekst voorlezen door de Amerikaanse ambassadrice in Zweden en een lied zingen door Patty Smith.
Zij zong ‘A Hard Rain’s Gonna Fall’, mooi en gekweld door haar zenuwen. Hierboven zit de bard in zijn jonge jaren op een Triumph Bonneville, hij heeft niet eens zijn voeten op de steunen, het zal wel niet erg hard gaan. Hij had er een ongeluk mee, maar dat was niet ernstig en hij gebruikte het om uit de ‘ratrace’ van de folkmusic' te komen waarin hij verzeild was geraakt.
Een tijdlang was de Bonneville uitgestorven, de fabriek ging failliet,  maar wat een wonder: hij leeft weer voort in een wederopstanding, nu met een watergekoelde motor en grotendeels dezelfde ‘looks’ en met hetzelfde bescheiden motorvermogen uit een parallelle twin, maar dan met een blok anno nu: zonder trillingen, met ABS, elektronische inspuiting en met een USB oplaadpunt, alsmede tractieregeling en nog zo wat dingen...

dinsdag 31 maart 2009

BEER2D2


De waard komt zelden de deur uit, liever dan op het Twentekanaal surft hij op het web. Zo kwam hij in 'Geek'enland terecht. Daar werd hij vertederd door deze huisvlijt Beer2D2 (naar het kleine robotje R2D2 uit 'Starwars') op www.geekology.com. Hij nam het apparaat mee en zette hem op de tapkast. "Bleep-a-bleep, Tweet-a-tweet, Bleep?" C-3PO draait iets uit de jukebox, het kan niet missen: een 'fout' nummer.

Beer2D2
's technical specs:

Head - 1945 chrome BLC utility light shell.

Eye - vintage movie camera lens w/adjustable spring-loaded aluminum casing.
Body - 4.7 liter "adult soda" mini-keg.
Legs - propane tank valve handles, brass spacers, drilled-out washers, pair of aluminum Lady Josephine shoe butler (wall-mounted shoe shine holders).
Feet/base - 3 mini bread loaf pans, lamp hardware and a 1/2″ precision drilled aluminum base plate.
+assorted nuts, bolts, screws and, of course - lockwashers!

zondag 29 maart 2009

Omnibus



De bus van het INSTITUUT VOOR PRAKTISCHE POËZIE die in de praktijk nooit ging rijden en de bus op de CD-cover van GLERUM OMNIBUS ONE: het is (bijna) dezelfde vergeelde 'Verheul'. Het voertuig van de Gelderse Tram Wegen vervoerde mij naar saaie scholen, piepte, zuchtte en steunde met rammelende banken over zijn traject. Soms zat er een aantrekkelijke conductrice in die je kaartje knipte maar jou verder niet zag zitten, terwijl je heimelijk gluurde via het raam naar haar vormen in een donkergroen uniform en naar jezelf: geen rock 'n roll, geen jazz, alleen de Verheul Blues. In de jukebox: Fly over (3.56 min.) van Ernst Glerum.

dinsdag 10 maart 2009

De Motor

In de Boekenweek 2009 tjielpt 'De Mus' van Jan Hanlo in De Literaire Zoo. Jan reed op een identieke motor, voor die tijd een beest van een machine, met een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Op een kwade dag in 1969 sloeg een tractorbestuurder vóór hem af zonder op te letten. Jan overleefde nog enkele dagen zijn verwondingen. Zijn gedicht De Mus (1954) werd onsterfelijk en wordt mooi achteloos gezongen door een andere Limburger: Tom America. Luister er naar in de jukebox en bekijk het gedicht (en de motor).

De Mus

Tjielp tjielp - tjielp tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp - tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp
Tjielp, etc.

zondag 22 februari 2009

De dichter

Op een zondag in Februari verscheen een wat zonderlinge figuur in het café aan het Twentse Kanaal. Hij ging zitten aan een tafeltje en hield zijn zonnebril en muts op. De man bestelde een wodka en beweerde dichter te zijn, op zoek naar een gehoor, in ruil voor drank. De waard keek hem sceptisch aan en zei dat er geen belangstelling was voor zijn soort in Kleindochteren "Daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofd", voegde hij er nog aan toe. Toch was hij een beetje onder de indruk van de hardnekkigheid die deze man uitstraalde. Uiteindelijk besloot hij een filmpje te maken, met als achtergrond de deur van de Scheepsjagers-wc. Er woei een gure Noordenwind en het sneeuwde, terwijl de dichter 'Sjamaan' voorlas, enigszins kortademig. Daarna pakte de zonderling zijn spullen en verliet hij mompelend en kuchend het café, nagestaard door de waard, die zijn hoofd schudde.

SIGMUND

                                                                                                                                            ...