donderdag 23 juni 2011

Hubschrauber / Hefschroefvliegtuig


'Hubschrauber' aan de Berkel bij Vreden (BRD)

We kijken hier naar een helicopter van hout met spiegelbeeld en lezen (vertaald) in de uitleg het volgende:

Ulrich Genth & Heike Mutter, Keulen

'De solide werkelijkheid van het object'

De sculptuur bestaat uit massief hout. Via de aandrijfas is de rotor van de helicopter met de aan de overzijde liggende 'Huningsche Mühle" verbonden, die hem kan laten draaien. Van tijd tot tijd draait de rotor zo langzaam, als was het of de helicopter zoëven geland is of kort voor de start staat. De sculptuur stelt de archetypische vorm van de helicopter in een spanningsveld van de werkelijke fysieke tegenwoordigheid en die van de abstractie. Daarmee wordt de esthetische vorm van de helicopter van de samenhang met haar oorspronkelijke vorm ontdaan. Zij wordt zo allereerst als pure vorm herkenbaar. De bijzondere plek, de sculptuur en de omgeving zijn kenmerkend voor een kijkplaats en stellen een 'scène' voor. De toeschouwer kan die met eigen associaties en emoties opvullen.

www.skulptur-biennale-2005.de

vrijdag 17 juni 2011

Bauernhof Eis / Boerderij ijs



Af en toe moet de waard er een dagje uit, zo ging hij naar het grenzegebied of in zijn eigen woorden met een rollende r : 'Grenzgebiet'. Er werd hem geen strobreed in de weg gelegd toen hij de grens overging. Wel zag hij een collega uit het vak dienst doen bij diens pand aan de wegkant, het deed hem denken aan zijn zelfbeeld: brildragend, wat gebogen lopend en een forse buik, die door een bretelbroek op zijn plaats werd gehouden.
Hij dacht na over die man, terwijl hij langzaam verdween in de verte. "Deutscher Mann", sprak hij voor zich zelf, "wass willst du eigentlich, ein Lohn oder Hohn?" Vanzelfsprekend bleef het antwoord uit en hij naderde de Göring Allee, die hij insloeg. Er stond een bushalte met dezelfde naam, daarna werd het landschap leger.
Bij een wat afgelegen plek stopte hij en liet het landschap op zich inwerken. Pas gemaaid gras lag heerlijk ruikend te drogen, aan de rand van het veld stond een kar met een opschrift: 'Bauernhof Eis - Boerderij ijs". Het was laat in de middag, de zon scheen fel en hij kreeg een gedachte: wat er met dat boerenijs mogelijk was, zou ook met ijs uit het café moeten kunnen.

vrijdag 22 april 2011

Oh, heer...







foto: Bert Bevers (B.)

    Heden naar Gent (B.) op zijn Kreidler Florett. De reistijd is plus minus drie uur, maar in zijn tempo en op zijn vervoermiddel gemakkelijk het dubbele. Hij sukkelt voort op zijn antieke brommer, terwijl de wind om zijn helm suist. De waard rijdt door het Gelders landschap, het Brabants landschap en bereikt tenslotte het Vlaams gebied waarin Gent ligt. Uit de verte ziet hij het Belfort van Gent zich al aftekenen, hij bereikt zijn stad van vertier.
    Zijn velomoteur legt hij vast aan een dikke ketting in de binnenstad. Eerst maar naar het Design museum Gent, waar ze de Moto 6.5 van Philippe Starck hebben staan. Oh heer, wat een schoonheid, de Aprilia Moto 6.5 onder de drie plafondspots...

zaterdag 19 februari 2011

Ach...



Ach, dat is lang geleden dat ik hier instapte! Wij gaan zitten voor een raam en bestellen een drankje, om precies te zijn: een Pernod, met ijs en water. Tevreden kijken wij naar buiten en zien de bus genaamd Café Radstaak weerspiegelen in het water van een vreemd kanaal. In de krant die open ligt staat een gedicht dat luidt:

In de trein, in de bus
Stil naar buiten staren
Ik doe het niet bewust

Mensen en gebouwen gaan aan me voorbij
Maar toch vind ik de rust
Al is het niet geluidloos...
In de trein, in de bus.

zondag 14 november 2010

Diskette in stijl


    De Stijl moest het het doen zonder computer en wij doen het al lang weer zonder diskette. Fontleverancier P22 maakt in deze advertentie het object weer even onsterfelijk met deze Constructivistische Font set.
In de schilderkunst speelde, kort voor de Eerste Wereldoorlog, de Russische avant-garde een opvallend belangrijke rol in de ontwikkeling van de abstracte kunst. Uit het rayonisme van Mikhaïl Larionov en het suprematisme van Kazimir Malevitsj puurde Vladimir Tatlin het bekende constructivisme.
    Na een voorschot van ƒ 600,- ontvangen te hebben van Meyer-Fierz zag Van Doesburg kans om een tijdschrift voor de groep ‘bewust abstracten’ op te richten. Van dit geld richtte hij in december 1916 een atelier in Leiden in van waaruit hij mensen begon te polsen om voor het tijdschrift te schrijven.
    Op 19 mei 1917 had hij de toezegging van Mondriaan, Van der Leck en Antony Kok. Door de grote papierschaarste, waarvan tijdens de Eerste Wereldoorlog in Nederland sprake was, en het vinden van adverteerders, kwam het eerste nummer van De Stijl pas in november 1917 uit.

donderdag 11 november 2010

Grolsch in Engeland



    Uit het analoge ringbandarchief: een détail van een billboard ergens in Zuid-Engeland in de jaren ‘80. Grolsch probeerde daar voet aan wal te krijgen met deze campagne waarin de schrijver ‘I.M.A. Phibba’ (ik ben een zuiplap) zijn held met twee vingers de fles wil laten openen.
    Bierbrouwer Grolsch heeft de omzetdaling in Groot-Brittannië slechts ten dele weten te stoppen. Vorig jaar verloor de brouwer er 5 procent van de omzet .Het verlies aan marktaandeel was door Grolsch ingecalculeerd. We hebben een derde minder promoties gedaan. Wij geloven in de kracht van bier.
    Om onze resultaten verder te verbeteren komen we met gedurfde innovaties. Een van die innovaties is een nieuwe groene fles in plaats van de oude bruine. Daarmee is Grolsch na 25 jaar uit het convenant gestapt met de andere brouwers over de vorm van de fles. Alle supermarkten hebben de nieuwe fles opgenomen. Ze geloven dus in de kracht van deze vernieuwing.
Onder de illustratie in stijl staat slecht leesbaar de tekst: As Hard As He Tried Fred Could Never Pull It Off. Dat is al wel gelukt door zijn dame, gedeeltelijk zelfs met haar outfit...

woensdag 3 november 2010

Dichtersbankje



Café Radstaak is ook een café voor wat outsiders 'lage cultuur' noemen. Eerder kwam hier al het fenomeen 'Caféracerdag' ter sprake, deze keer betreft het een bank die verzwolgen wordt. De boom vreet hem langzaam op, er is geen parkwacht die dat verhindert. Wij wijden de bank aan Jules Deelder en natuurlijk het volgende gedicht:

Blues on tuesday

Geen geld.
Geen vuur.
Geen speed.

Geen krant.
Geen wonder.
Geen weed.

Geen brood.
Geen tijd.
Geen weet.

Geen klote.
Geen donder.
Geen reet.

SIGMUND

                                                                                                                                            ...