woensdag 26 september 2012

Oud Roest

foto: Augustus 2010

Tegen het einde der Kunstzinnige Tijden ging hij naar de stad in Hessen om de nieuwste ontwikkelingen te zien in de beeldende kunst. Hij kwam al vroeg aan op het plein tegenover het Fredericianum. Een gedeelte van wat hij zag ging verloren op de stick in de Agfacamera, die zullen we nooit meer zien. Op de de eerste dag ontmoette hij de zilversmid en eigenaar van de oudste toegelaten Kever in Duitsland: Volkswagen, chassis-nr.: 2-00 08032. Dat was nadat hij de hoop roest had gezien, die toch wel indrukwekkend was. Op dag twee had hij meer plezier: in de Neue Galerie zag hij goud van oud, de Volkswagenbus met een grote slee van vilt, vet en lampen die er achter hingen. Verder was er nog een lange vitrine met op stokjes gestoken foto's uit deze eeuw, o.a. de tekst van J.F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner". Het werd een mooie dag en hij kwam na een maaltijd met 'lekkere vette dingen' thuis.

zondag 23 september 2012

Zwembord

foto: Hendrik Radstaak

Laat op een nazomerdag kwam de waard aan bij het zwembad, hij wilde zich verschonen en dit leek hem de beste oplossing. Hij zette zijn bromfiets neer op de parkeerplaats en ging naar binnen. Hij zei: "Ik wil slechts een eenvoudige koffie", maar men had al gezien dat hij niet tot veel meer opnemen in staat was. Men verzocht hem naar boven te gaan, daar was een restaurant. Hij bestelde nog eens hetzelfde en nam er ook een huisgebakken stuk appeltaart bij. Buiten zeeg hij neer in een hoek van de 'lounge', dat is zo'n plek waar wat jongeren graag rondhangen, maar nu was er niemand. Hij keek uit over het bijna rimpelloze badwater, waar hij twee van deze borden zag. Verboden te wandelen voor heren met bolhoed en wandelstok, maar aangezien hij geen van beide had, negeerde hij dat en maakte een wandeling over de springplanken. Later zei hij tegen de ober dat hij bijna een duik genomen had, hij was ervoor gekleed in een watervaste jas, de man grijnsde wat en ging verder met het poetsen van zijn wijnglas.

woensdag 12 september 2012

Electrocar


    De groezelige caféhouder stopte zijn opgevoerde brommer bij een object aan de weg naar Wiene. Een tijdlang bekeek hij het ding, het leek een kruiwagen te zijn. Maar het was overdekt en waarom liep er een slang ergens heen? Na een tijdje besloot de waard uit Kleindochteren dat dit een mobiele
electrocar
was, een van de eersten die hij ooit had gezien. hij zou wachten op een test van het apparaat in de De Stentor, eens zien wat de journalist er van vond.
    Na het nemen van een kiekje besteeg hij weer zijn Kreidler en moeizaam zette deze zich in beweging, het was maar een klein zuigertje dat het hele gewicht moest verplaatsen vanaf Wiene.
    Van onze correspondent:
Het vervoermiddel Electrocar is op feestelijke wijze in gebruik genomen.
Wethouder Rijks was uitgenodigd om als eerste plaats te nemen naast Hans Bulsink. Het vervoermiddel kan worden ingezet voor een bezoek aan de huisarts, kerk, kapper en noem maar op. Naast Wiene rijdt hij ook naar Breedenbroek, de Heurne, IJzerlo, Suderwick, de Spork, Anholt en/of Isselburg.
    Gedurende een paar jaar was er al de wens aanwezig voor een vervoermiddel ter overbrugging van kleine afstanden. Iedereen, jong en oud die door een (tijdelijke) beperking problemen hebben met vervoer kunnen er gebruik van maken. Per rit kunnen maximaal drie mensen inclusief rollator of een inklapbare rolstoel vervoerd worden.

donderdag 9 augustus 2012

Madame

foto: Ton Radstaak

In het gebouw van Tricot Winterswijk, u kent het wel, stond op de 9e van de 8e maand deze houtsculptuur. Een dame van zekere leeftijd staat er te pronken met een opzichtige halsketting. Ze is gekleed in een te korte rok en ze kijkt er trots bij, bijna verwaten. Om haar heen hangen ernstige schilderijen, de meeste abstract. In een gesprek met de vrijwilligers denkt er een mij te herkennen, ik beaam het: "Ik ben een dubbelganger!" Als ze mij de naam vertelt zeg ik dat ik hem toe zal roepen in de stad W.: "Hallo, Klein Nibbelink!". Ze kijken wat verbaasd als ik mij naar buiten beweeg, om meer van deze beelden te zien. Dat valt een beetje tegen, ze zijn wat schools vormgegeven. Later kom ik op weg naar het station de dichter Gerbrandy tegen, die op een zware moderne herenfiets zit, het zwart gemoffelde stuur stevig vasthoudend. Ik groet hem, maar hij lijkt mij niet te herkennen van de dichtersmiddagen in B. In de trein maak ik nog een kiek van de overleden dichter Gerrit Komrij, wiens naam op de middelbare school prijkt.

zondag 8 juli 2012

BSA, made in Hengelo (Gld.)

foto: Johan Radstaak

Op zijn zwerftocht door de Achterhoekse dreven kwam De Morsige Waard op het plein van de kerk in het dorp Hengelo G. Daar trof hij deze machine die tegelijk geen machine meer was: een nabootsing, vast verankerd in de betonnen straattegels. De vorige motor was weggehaald door de gemeente en niet vervangen door een nieuwe. Dat zinde de plaatselijke motorische elite niet en zij gingen aan de slag. In meer dan 160 uren bouwden zij deze BSA op, met een echt motorblok. De wielen draaien niet, ze hebben eenvoudige spaken en ook de kettingaandrijving ontbreekt, net als de uitlaatdemper. Verder is het zadel van metaal met een harde rand en zo zijn er nog wel wat onhebbelijkheden.
Maar al met al toch een winstpunt voor het dorp met een hoog motocrossgehalte, met als voorlopig toppunt deze Engelse machine, gemaakt in Hengelo. De waard zuchtte eens diep, trapte zijn Kreidler aan en verdween richting Ruurlo.

meer over Hengelo...

maandag 2 juli 2012

Mamma



foto: Max Dohle

Deze merkwaardige kiek vonden wij op het weblog van Max Dohle: een motorrijder die volgens het bijschrift 'De wind mee' heeft. Een grote schaduw kleeft aan hem (?) en de motor, die vermoedelijk Italiaans (Malaguti?) zijn, het bijschrift luidt 'van Giulia' en dan: 'Por su mano? 'Met de hand'? Hij is uit de valhelmloze tijd, hij rijdt links van de weg. Het is herfst, de TT Assen is al lang voorbij de zon staat wat lager en tijd voor weer een gedicht:

Malaguti

Malaguti, Malaparte
Fahren nicht mehr in der Lage
Motorrad kaputt
Luigi reparieren in Garage
Machen Maschine wieder gut

Malaguti, Malaparte
Malaguti neu in der Keller
verpackt in Karton
nul auf der Kilometerzähler
riechen nach Beton

Malaguti, Malaparte
Antonino Malaguti kam aus Bologna
Maschinenfarbe meistens rot
Curzio Malaparte kam aus Roma
und ist schon lange tot

Malaguti, Malaparte
Malaparte schreiben der Roman 'Kaputt'
heissen eigentlich Kurt Erich Suckert
Italien gestern grosse Ruine
Malaguti morgen gute Maschine.

('Luigi', Gastarbeiter )

vrijdag 8 juni 2012

Achterhoek in Neede


Vandaag bleven wij hangen bij het naambord 'Achterhoek, De Koeweiden' en voor wie dat niet wist: dat is bij Neede, een plaats in de Achterhoek. Daar heeft Gerrit Achterberg gewoond, rondgefietst met een hoed op en zelden groetend en is een route naar hem genoemd. Een paar jaar geleden heb ik dat pad gevolgd en kwam uit bij een kleiontginning, de Needse Berg van 35 m. Hier wil ik dit gedicht van hem citeren:

HOONTE

Vlak voor de ramen staat het boomtheater.
Insecten trekken strepen langs de ruit
en vlinders buit'len om elkanders buit.
Een dikke duif vliegt in de groene krater

van bladeren, een duiker onder water,
en komt er later even oud weer uit.
Het leven, tegen dit decor gestuit,
wordt speeltoneel terwijl ik kijk en staat er.

Ik heb van de natuur nog nooit genoten
als hier op Hoonte in de Achterhoek.
Mariahoeve heet het hoge huis.

Hier krijgt het ogenblik voldoende grootte
en achtergrond, een eeuwig open doek
voor de verbeelding van het paradijs.

© Gerrit Achterberg

Sindsdien is er niet veel veranderd, maar deze plek ten oosten van Neede was nieuw, voor mij dan. Aan de Waterleidingdijk liggen het voormalige zwembad 't Vleer en de ijsbaan van Neede, broederlijk naast elkaar. De ijsbaan is nog intact, het zwembad is veranderd in een kikkerpoel met begroeiing. Alleen de duikplank staat nog overeind, waarop vermeldt wordt dat hier ooit een man met fiets en al vanaf fietste in ruil voor "sigaretten van de Engelse soldaten". Later in het Gedenkbos aan de overkant lees ik op een naambordje bij een jonge boom dat het misschien Herman Markerink was, die leefde van 1925 tot 2004, wij denken zonder sigaretten. Gerrit Achterberg leefde van 1905 tot 1963, hij stierf in zijn auto te Leusden -terwijl hij deze in de garage zette- aan een hartaanval.

SIGMUND

                                                                                                                                            ...